четвер, 08.12.2022

Лист В.Щербини стосовно Альтернативної концепції пенсійної реформи

Голові Всеукраїнського Громадської Організації

пані Оксані Продан

Володимира Щербини (від Малого Кола)

До Альтернативної концепції пенсійної реформи

Супровідний лист

Доброго дня, пані Оксано!

Читаючи численні відгуки щодо прийнятого Закону про зміни до ПК, я часто натрапляю на нарікання з боку підприємців на те, що ним не врегульовано порядок сплати ЄСВ, що він часто призводить до того, що підприємці не можуть сплачувати за зобов'язаннями, які виникають у зв'язку із легальною зарплатою, що і надалі веде до зникнення у них бажання займатися підприємництвом і вони масово здають свідоцтва і "йдуть у тінь" (http://forum.for-ua.com/read.php?1,1375280). Проте, цю проблему НЕМОЖЛИВО ВРЕГУЛЮВАТИ ПОДАТКОВИМ КОДЕКСОМ, бо він не регулює цих правовідносин. І проблема залишається. Більше того, вона стосується не лише і не стільки підприємців, а ВСІХ ГРОМАДЯН України, бо в трудові відносини вступає КОЖЕН.

У складі Асоціації Платників Податків Львівської області (Голова правління пан Теодор Дяків) і як член ГО "Фортеця" я маю певне відношення до розроблення концепції прийнятого закону про зміни до ПК стосовно спрощеної системи і формування самого її тексту. Проте, коли стало зрозуміло, що з цим законом, скоріш за все, буде все гаразд завдяки роботі над ним погоджувальної групи, яку від підприємців та їх організацій представляла пані Оксана Продан (ГО "Фортеця"), але цим Законом не вдасться усунути, як на мене, найбільшу з причин проблемного розвитку економіки України - надмір соціально-податкових зобов'язань по відношенню до поточного джерела їх сплати - легально реалізованої в економіці заробітної плати, - я взявся за розроблення окремої концепції пенсійної реформи в Україні.

Раніше я теж займався цією темою і намагався поширити інформацію про існуючу проблему. Остання з попередніх публікацій тут: Як зламати комунізацію праці (Стаття на Економічній правді: http://www.epravda.com.ua/publications/2011/04/11/282075/).

За той, доволі тривалий час, що пройшов від часу її розміщення, відбулося кілька тематичних Круглих столів і зборів у різних містах України (Львів, Новоград-Волинський, Краматорськ, Донецьк) які були ініційовані Малим Колом (http://ukrinteresy.com.ua) і Концепція набула не лише доволі закінченої форми для оприлюднення, а й - розрахунків, обгрунтувань та висновків.

До моменту проведення Круглого столу у Краматорську вийшов текстовий виклад альтернативної концепції: перша частина(розміщена в додатку до цього повідомлення) та друга частина: обгрунтування Концепції з оцінковими розрахунками (у додатку, Архівний файл треба розпакувати. В одній папці знаходяться файли у форматі Word i Excel. Перше треба відкрити Word-івський файл. В ньому є текст обгрунтувань з гіперпосиланнями на веб-сторінки та на розрахунки у файлі Excel). Мета розрахунків - показати, що запропонована Концепція не є голослівною і не несе загроз для формування зведеного бюджету України.

Попри те, що Концепція стосується пенсійної реформи, вона стосується економіки і в ширшому сенсі: якомога більш повне наближення державного регулювання суспільних процесів (економіка - лише один із них) до природних інститутів українського суспільства, які вироблені історично, створить синергічний ефект від взаємодії численних факторів, які завжди присутні в суспільстві. Це забезпечить якісне політичне об'єднання суспільства, підвищить його успішність та експансивність. Ті нації, які нехтують цими залежностями, у експансивності втрачають.

Проблема, яка висвітлюється у пропонованій Концепції і шляхи подолання якої цією Концепцією пропонуються, без перебільшення, загрожує національній безпеці України: це практичне виключення з відносин обміну в суспільстві єдиного притаманного як конкретній особі, так і суспільству в цілому економічного ресурсу - легальної найманої праці, яка є одним із соціалізуючих чинників українського суспільства та виконує ряд невід'ємних функцій, в першу чергу - соціальних. Як результат - стійке ослаблення не лише економіки України, а самого її суспільства.

Концепцією пропонується одночасно здійснити дві речі: подбати про наповнення солідарної частини ПФ шляхом встановлення спеціального пенсійного податку, щоб було з чого виплачувати поступово зростаючі пенсії пенсіонерам з "солідарним" стажем, яких з часом буде все менше і ставка такого податку буде зменшуватися, а паралельно - припинити практику "солідаризму" в пенсійній системі шляхом нагромадження коштів на відповідні цілі кожним працюючим для себе особисто на спецрахунку в державному банку, де держава гарантує як саму суму пенсійних нагромаджень, так і проценти на них за помірною ставкою, а сам такий рахунок буде успадковуватися за загальними правилами успадкування.

Таким чином пропонується поступово здійснити заміщення джерел фінансування пенсійних потреб суспільства (солідарних на приватні), водночас усунувши проблему надмірного соціального та податкового навантаження на зарплату, що є за нинішніх умов головним чинником (причиною) тінізації економіки та інших її проблем.

Для України це буде і правильно, і вигідно як для держави, так і для громадян, бо є ментально зрозумілим і сприйнятним для українського суспільства. В цьому сенсі Концепція має ширше значення для економіки, ніж просто концепція пенсійної реформи: вона стосується соціалізуючих чинників українського суспільства - його суспільних інститутів, які сформувалися історично.

З повагою,

Володимир Щербина,

м. Львів

P.S. На закінчення своєї короткої доповіді стосовно Альтернативної концепції пенсійної реформи на 6-му з"їзді Європейської Партії України я сказав про те, що я прошу їх підтримати резолюцію про ПРОВЕДЕННЯ ШИРОКОГО ЕКСПЕРТНОГО ОБГОВОРЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ, бо справа того варта. І делегати з"їзду з цим погодилися, прийнявши відповідну резолюцію (http://www.epu.in.ua/news_view.php?id=413).

Коли я характеризував Концепцію, мені довелося навести співставні цифри, що на її основі від десятини зарплати у формі ОСОБИСТОГО ВНЕСКУ особи у ДЕРЖАВНИЙ УПОВНОВАЖЕНИЙ БАНК формується така ж сума коштів, як і на нинішніх умовах (коли РОБОТОДАВЕЦЬ ВНОСИТЬ ТРЕТИНУ від нарахованої зарплати) - 380-390 тис. грн., але вони принципово відрізняються юридично, - мені прийшла в голову думка, що для співставності та "відібрана" третина методологічно теж повинна бути піддана ануїтету на аналогічних умовах (на умовах Концепції - це ануїтет під 6% річних на термін 35 років з помісячною капіталізацією), щоб отримати його вартісний еквівалент, тобто, - скільки це у грошах?..

Вартість грошей (точніше, грошових знаків) - плинна річ, тим більше, коли їх безупинно "малювати", бо інакше - "рахунки не сходяться"... Тому доводиться вдаватися до оцінки шляхом приведення до співставних умов.

В сьогоднішніх цінах та умовах ота "відібрана" третина від місячної зарплати ОДНІЄЇ ОСОБИ ЗА ЖИТТЯ (умовно - за 35 років), враховуючи капіталізацію, становить 1, 370 млн. грн.! Це - якщо будувати ануїтет під 6% річних. А якою є сьогодні ставка депозиту навіть у ОЩАДБАНКУ? (нібито, - банк з найменшим ризиком...). А в сім"ї таких осіб - принаймні дві! В українському світобаченні ці кошти повинні "рухатися" по родині.

Лишень подумати: третина коштів заробітної плати - в "пенсійний общак"!

Чи є у природі хоч одна людина при здоровому глузді, щоб відкласти собі на пенсію третину з заробленого?!.

Кожен знає відповідь: НЕМА І БУТИ НЕ МОЖЕ! Бо зароблене треба використовувати (не витрачати, а саме використовувати!) з користю "вже сьогодні": розвивати родину, ВЧАСНО дбаючи про здоров"я батьків і дітей, про їх належну освіту, про придбання продуктивних активів, водночас виховуючи дітей в українських традиціях, тобто так, щоб таки не вигнали з хати перестарілих батьків, які вже не зможуть працювати...

Цей процес є ПРИРОДНОЮ КАПІТАЛІЗАЦІЄЮ ЧАСТИНИ ЗАРОБЛЕНОГО.

Можна сперечатися про ставки, розміри, методологію, та не можна цього не робити, бо існуюча комунізація праці нищить українське суспільство. Можна говорити про вартість у грошах, а можна - про вартість у співставній мірі часу: в пенсійний "общак" потрапляє 1/3 надбань продуктивного життя особи. І ці надбання не належать ані тій особі, ані її родині. А таких осіб у кожній сім"ї принаймні дві. Так "організоване" УКРАЇНСЬКЕ суспільство слабшає, вироджується і "очищає територію". А зміна цього становища дозволить українському суспільству жити в ладу з собою, поверне йому його природну європейськість та успішність.

 

ДОДАТКИ

ОБГРУНТУВАННЯ

РОЗРАХУНКИ

АНОТАЦІЯ

 

Пошук на сайті

Вхід на сайт