п'ятниця, 18.08.2017

ВГО "Фортеця" підтримала відкрите звернення щодо контролю громадськості за дотриманням вимог законодавства в процесі передвиборних кампаній

Позачерговим виборам Президента України, виборам Київського міського голови та депутатів Київської міської ради а також виборам міських голів багатьох інших міст країни присвячується.

Події які стали передумовою проведення цьогорічної виборчої кампанії просто не дають нам морального права не звертати увагу навіть на найдрібніші деталі передвиборної агітації кандидатів, задля того щоб численні заяви «про чесні та прозорі вибори» не залишились декларативними, і вибір, який зроблять виборці, був свідомим та дійсно призвів до якісної зміни системи влади, а не лише прізвищ осіб які її уособлюють.

Законодавство України встановлює, що передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Одним з найбільш ефективних засобів передвиборчої агітації є зовнішня реклама. Закон України «Про вибори Президента України» навіть конкретизує як одну з форм передвиборної агітації саме «розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами». Цей засіб впливу на електорат є настільки дієвим, що багато потенційних учасників розпочинають його використовувати задовго до початку перегонів, а деякі майже ніколи не припиняють, весь час нагадуючи нам про такий непростий український вибір.

Звісно, носії зовнішньої реклами бувають легальні і не легальні. Але чи може вважатися легальною передвиборна агітація розміщена на нелегальних рекламних засобах? Чи можемо ми, виборці, довірити наше майбутнє тим кандидатам, виборчі штаби яких готові задля їх перемоги не звертати уваги на деякі ніби-то дрібниці під час її здійснення?

Для розуміння дійсного значення цих питань акцентуємо увагу на деяких важливих аспектах.

Згідно статті 16 Закону України «Про рекламу»: «Розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями... в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.» Такі правила були затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067, пункт 44 якої вказує: «рекламні засоби забезпечуються маркуванням із зазначенням на каркасі рекламного засобу найменування розповсюджувача зовнішньої реклами, номера його телефону, дати видачі дозволу та строку його дії.»

Натомість, нерідко у якості маркування на рекламному засобі бачимо “охоронну грамоту” з назвою його власника, часом там є ще й телефон, але у якоїсь кількості носіїв зовнішньої реклами будь-яке маркування відсутнє зовсім.

Така “утаємниченість” рекламних засобів не тільки суперечить законодавству а іноді має й цілком раціональне пояснення - мова йде про гроші. Адже за розміщення рекламних конструкцій на державному та комунальному майні їх власники мають сплачувати доволі чималі суми які, в свою чергу, мають потрапляти до відповідних бюджетів. Але оскільки контроль за дотриманням законодавства при розміщенні зовнішньої реклами покладено на ті ж таки виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, та ін., які опікуються видачею самих дозволів на розміщення зовнішньої реклами, за повної відсутності механізмів контролю з боку громадськості, це неминуче призводить до виникнення так званих тіньових схем (а за різними оцінками рівень “тінізації” вітчизняної економіки складає щонайменше 40%).

Таким чином, розміщення учасниками виборчого процесу матеріалів передвиборної агітації на нелегальних (тобто самовільно розміщених) рекламних засобах можна вважати безпосереднім джерелом незаконного збагачення корумпованих чиновників. Крім того, слід розуміти, що така агітація може фінансуватися за рахунок тіньових коштів, а не з обумовлених виборчим законодавством джерел фінансування, із усіма відповідними наслідками.

З огляду на викладене вище:

  1. 1) Пропонуємо усім кандидатам, їх виборчим штабам , місцевим організаціям партій які висунуть своїх кандидатів, більш ретельно підійти до питання відбору засобів зовнішньої реклами для проведення передвиборної агітації, отримуючи від рекламних агенцій та власників рекламних конструкцій підтвердження наявності передбачених законом дозвільних документів.
  2. 2) Закликаємо організації, які займаються моніторингом виборчого процесу, журналістів та засоби масової інформації приділити додаткову увагу аспекту дотримання вимог законодавства при розміщенні агітаційних матеріалів кандидатів та політичної реклами на засобах зовнішньої реклами.
  3. 3) Іншим    суб’єктам виборчого процесу, усім без виключення виборцям, котрі як і ми мають намір 25-го травня 2014 року скористатися своїм конституційним правом вільно обирати, радимо звертати увагу на те, де і як нас з Вами агітують та робити відповідні висновки...

 

Всеукраїнська громадська організація «Комітет виборців України»

Громадська організація "Трансперенсі Інтернешнл Україна»

ГО «Всеукраїнське об'єднання малого та середнього бізнесу «ФОРТЕЦЯ»,

 

 

Пошук на сайті

Вхід на сайт